Seminar om tegneserier på Center for børnelitteratur

Eiichiro Odas "One Piece"

Den 29. november afholder Center for Børnelitteratur et seminar om tegneserier for undervisere, bibliotekarer og andre formidlere, arrangeret af Marianne Eskebæk Larsen, videnskabelig assistent på Center for Børnelitteratur og bestyrelsesmedlem i Dansk Tegneserieråd.

Tegneserien har gennemgået en rivende udvikling i de seneste par årtier. Sideløbende er mediets folkelige gennemslagskraft dalet, så det i dag ikke syner af alverden på gennemsnitsdanskerens horisont. Men tegneserier har nogle oplagte styrker rent pædagogisk, mener Center for Børnelitteratur. Derfor indbydes interesserede undervisere, bibliotekarer og andre interesserede til dette lynkursus i moderne tegneserier.

Eskebæk Larsen siger:

Det er vores indtryk, at der efterhånden er et stort skel mellem børn og voksne, når det kommer til tegneserier. Børnelitteratur er jo et kæmpestort felt, hvis man anskuer det bredt, og det er svært at holde sig orienteret om alt. Desuden har mediet gennemgået en voldsom udvikling de sidste tyve år. Seminaret handler derfor om at oplyse om især manga og graphic novels. Jeg tror, at mange er interesserede i at forstå, hvorfor manga har fascineret så mange børn. Der er formentlig flere, der har stiftet bekendtskab med graphic novels end med manga, men måske tænker de, at graphic novels kun er for voksne. Her kan seminaret forhåbentlig pege i en anden retning.

Seminaret afholdes på Aarhus Universitet og byder på oplæg fra Rikke Platz Cortsen, PhD-stipendiat på Københavns Universitet, der fortæller om graphic novels, mens Fredrik Strömberg, PhD-stipendiat på Lunds Universitet, snakker om tegneserier og pædagogik og Bernd Dolle-Weinkauff fra Instituttet for børnebogsforskning i Frankfurt diskuterer “fascinationen for manga.” Dertil kommer et besøg af Peter Madsen, der præsenterer sit arbejde på Valhalla. Eskebæk Larsen fortsætter:

Jeg håber, at desto mere oplyste, folk er omkring tegneserier, desto mere tilbøjelige vil de være til at bruge det i undervisningen, tilbyde det til lånere osv. Undersøgelser tyder på, at tegneserier især appellerer til drenge og unge med indvandrerbaggrund. Da vi samtidig ved, at sidstnævnte tilhører gruppen af såkaldt svage læsere, er det oplagt at inddrage tegneserier noget mere.

Program og tilmelding

Skriv et svar